دیابت

دیابت را چگونه تشخیص دهیم؟

مقدمه

دیابت، یک بیماری مزمن با عوارض جدی است که به دلیل اختلال متابولیکی بدن در تولید طبیعی هورمونی به نام انسولین به وجود می‌آید. انسولین، قند یا گلوکز را به انرژی تبدیل می‌کند. گلوکز انرژی لازم برای عملکرد سلول‌های ماهیچه‌ها، بافت‌ها و مغز را تأمین می‌کند. همه انواع دیابت به دلیل عدم وجود انسولین یا مقاومت به انسولین از پردازش مؤثر گلوکز توسط بدن جلوگیری می‌کنند. در حال حاضر افراد بسیاری در دنیا به بیماری دیابت مبتلا هستند و بیشتر آن‌ها نیز آن را به‌عنوان یک بیماری جدی تلقی نمی‌کنند و معتقدند خطر ابتلا به آن بسیار کمتر از آن چیزی است که گفته می‌شود. تشخیص دیابت برای جلوگیری از بروز عوارض، به ویژه در دیابت نوع 1 و نوع 2 ضروری است. نشانه‌ها و علائم دیابت می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد؛ بنابراین، تنها نشانه‌ها برای تشخیص، قابل اعتماد نیستند.

دیابت را چگونه تشخیص دهیم

دیابت را چگونه تشخیص دهیم

دیابت و انواع آن

دیابت بر اساس میزان قند موجود در ادرار، به دیابت شیرین (ملیتوس) و دیابت بی‌مزه تقسیم می‌شود. دیابت ملیتوس به گروهی از بیماری‌ها گفته می‌شود که در آن سطح گلوکز (نوعی قند) در خون بالاتر از حد طبیعی باشد. انسولین، هورمونی است که گلوکز را از جریان خون به سلول‌های بدن (جایی که برای انرژی استفاده می‌شود) منتقل می‌کند. وقتی فرد به دیابت مبتلا می‌شود، بدن یا نمی‌تواند انسولین کافی بسازد یا انسولین ساخته شده، به درستی کار نمی‌کند. این موضوع باعث می‌شود سطح گلوکز خون بیش از حد بالا برود؛ سطح بالای گلوکز خون می‌تواند بر سلامت کوتاه مدت و بلند مدت افراد، تأثیر بگذارد.

اما دیابت به دو نوع اصلی دیگر تقسیم می‌شود:

  1. دیابت نوع 1
  2. دیابت نوع 2

بیش از 90 درصد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 هستند و بیش از یک سوم افراد مبتلا، از ابتلای خود به این بیماری اطلاعی ندارند؛ بنابراین درمان لازم را دریافت نمی‌کنند، زیرا برای بسیاری از افراد، علائم دیابت، بدون آزمایش، قابل توجه نیستند.

دیابت نوع 1 زمانی رخ می‌دهد که پانکراس (لوزالمعده) نتواند انسولین بسازد. این نوع دیابت یک اختلال خود ایمنی است که ترکیبی از ژنتیک و عوامل محیط، باعث تحریک سیستم ایمنی و کشتن سلول‌های تولیدکننده انسولین در پانکراس می‌شود؛ همه افراد مبتلا، نیاز به تزریق انسولین دارند.

دیابت نوع 2 زمانی رخ می‌دهد که لوزالمعده انسولین کافی تولید نمی‌کند یا بدن به درستی و آن‌طور که باید، از انسولین استفاده نمی‌کند و معمولاً در بزرگسالان رخ می‌دهد. افراد مبتلا به این نوع دیابت ممکن است در نهایت، به تزریق انسولین نیاز داشته باشند.

چاقی، عوامل ژنتیکی، عدم تحرک، سبک زندگی و تغذیه، برخی از مهمترین و عمومی‌ترین دلایلی هستند که در بروز دیابت در افراد، تأثیرگذار خواهند بود.

دیابت با آزمایش خون تشخیص داده می‌شود

دیابت با آزمایش خون تشخیص داده می‌شود

علائم دیابت کدامند؟

دیابت با آزمایش خون تشخیص داده می‌شود. اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و بسیاری از مبتلایان به دیابت نوع 2 با علائمی می‌توانند به وجود بیماری شک کنند. نشانه‌های بیماری در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 شامل تکرر ادرار، احساس تشنگی و خستگی زیاد و کاهش وزن شدید علیرغم مصرف غذای معمولی یا بیش از حد است. برخی از افراد همچنین علائمی مانند بهبود تدریجی زخم‌ها یا عفونت‌های مداوم دارند.

علائم دیابت نوع 2 معمولاً به تدریج ظاهر می‌شود. افراد مبتلا که قند خون خود را تحت کنترل ندارند، اغلب تشنگی مداوم و خفیف دارند، آن‌ها مکرر ادرار می‌کنند و اغلب احساس خستگی خفیف می‌کنند و از تاری دید شکایت دارند. بسیاری از زنان مبتلا به این بیماری دچار عفونت‌های قارچی عودکننده واژن می‌شوند.

دیابت چگونه تشخیص داده می‌شود؟

با مشاهده و دریافت این نشانه‌ها، بیمار باید به پزشک مراجعه نماید تا از وجود یا عدم وجود بیماری آگاه شود. دیابت را می‌توان با آزمایش خون ساده تشخیص داد. پزشک شما می‌تواند یکی از چهار آزمایش را برای ارزیابی دیابت انتخاب کند:

  1. سطح گلوکز پلاسمایی ناشتا: اگر سطح گلوکز خون شما پس از حداقل 8 ساعت نخوردن چیزی (ناشتا) 7.0 میلی مول در لیتر یا بالاتر باشد، ممکن است پزشک شما دیابت را تشخیص دهد.
  2. تست تحمل گلوکز خوراکی (OGTT) : با این آزمایش شما باید حداقل 8 ساعت ناشتا باشید و سپس نوشیدنی حاوی 75 گرم کربوهیدرات به شما داده شود. قند خون شما در ناشتا و سپس 2 ساعت پس از نوشیدن محلول، بررسی می‌شود. اگر گلوکز خون شما 11.1 میلی مول در لیتر یا بالاتر باشد، پزشک ممکن است دیابت را تشخیص دهد.
  3. تست دیابت تصادفی: اگر سطح گلوکز خون شما 11.1 میلی مول در لیتر یا بالاتر باشد، بدون در نظر گرفتن زمان روز یا آخرین زمانی که غذا خورده‌اید، پزشک ممکن است دیابت را تشخیص دهد.
  4. آزمایشات A1C که هموگلوبین گلیکوزیله نیز نامی‌ده می‌شود و نشان دهنده میانگین سطح گلوکز خون شما در 2 تا 3 ماه گذشته است. اگر A1C شما 6.5 درصد یا بیشتر باشد، پزشک ممکن است دیابت را تشخیص دهد.

 

پیشگیری و درمان دیابت

پیشگیری و درمان دیابت

دیابت چیست؟ انواع دیابت کدامند؟ چگونه از ابتلا به دیابت جلوگیری کنیم؟

پیشگیری و درمان دیابت

دیابت، یک بیماری مزمن است و می‌تواند تا پایان عمر ادامه داشته باشد. هدف از درمان دیابت، حفظ سطح قند خون تا حد امکان نزدیک به محدوده طبیعی بدن است. این کار از آسیب و عوارض طولانی مدت این بیماری جلوگیری می‌کند.

درمان دیابت، نیاز به تلاش واقعی قابل‌توجهی از طرف بیمار دارد. مقابله با دیابت، یک چالش مادام العمر است؛ بخشی از برنامه درمانی دیابت شامل یادگیری در مورد دیابت، نحوه پیشگیری از عوارض، یادگیری اندازه‌گیری صحیح قند خون با استفاده از نوار تست قند و نحوه کنار آمدن با آن است تا بتوانید دیابت خود را تا حد امکان به‌طور مؤثر مدیریت کنید.

فروشگاه اینترنتی ما به‌عنوان یکی از فروشگاه‌های معتبر در زمینه فروش تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، مجموعه‌ای از کالاها و تجهیزات درمانی مورد نیاز برای مبتلایان به بیماری دیابت مانند انواع دستگاه تست قند خون، نوار تست قند خون، سوزن دستگاه تست قند خون، کفش دیابت و… را در فروشگاه آنلاین فراهم آورده تا مشتریان ضمن کسب آگاهی از اطلاعات مربوط به هر کالا مانند قیمت، مشخصات فنی، کشور تولید کننده، کیفیت و مقایسه با دیگر کالاهای موجود در بازار، بتوانند بهترین گزینه را برای درمان و کنترل بیماری خود انتخاب کرده و خرید مطمئنی را تجربه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *