توانبخشی جنسی

اثرات مخرب در روابط جنسی، با فیلم پورنوگرافی!

عکس و فیلم پورنوگرافی

بازتاب نادرست روابط جنسی در پورنوگرافی

     مقدمه : فیلم های پورنوگرافی بر روی رفتار افراد موثر است و میتواند موجب آسیب‌های اجتماعی شود. این عکس ها و فیلم ها باعث برخورد انتقادی جوانان با تصاویر جنسی و توهماتی است که ایجاد می‌کنند.

رابطه جنسی یکی از نیازهای طبیعی انسان ها محسوب می‌شود. بسیاری افراد در مورد اینکه چه شکلی از این رابطه صحیح است و در چه چارچوبی مثبت است هیچگاه آموزش خاصی نمی‌بینند.

آموزش جنسی می‌تواند افراد را با اطلاعاتی آشنا کند که برای رسیدن به شناخت از جسم خود لازم دارند و برای بدست آوردن درکی مثبت از مسئله سکسوالیته مفید است. اما آموزش (جنسی) در مدارس هم به چگونگی ایجاد رابطه جنسی سالم نمی‌پردازد، و معمولا به توضیح اعضای جنسی بدن، نقش آن در تولید مثل، جلوگیری از بارداری ناخواسته و مسائلی از این قبیل اکتفا می‌کند.

عکس و فیلم پورنوگرافی

پدر و مادرها نیز معمولا از گفتگو در مورد مسائل جنسی با فرزندان خود پرهیز می‌کنند. حتی در کشورهای غربی، این گفت‌وگو به صحبت در مورد استفاده از کاندوم و قرص ضدبارداری برای پیش‌گیری از حاملگی محدود می‌شود.

نوجوانان و جوانان در نبود سیستمی که اطلاعات درباره روابط جنسی سالم و مثبت را به آنان یاد دهد، از طریق رسانه‌ها و فیلم پورنوگرافی یک سری معلومات درباره روابط جنسی دست پیدا می‌کنند. بسیاری از پسران نوجوان و مردان با رابطه جنسی از طریق تماشای فیلم‌های پورنوگرافی آشنا می‌شوند، آشنایی‌ای که نه تنها آموزنده نیست بلکه بسیاری از صحنه های ان اثر تخریبی دارد و دروغی بیش نیست.

 

1. عوارض دیدن فیلم پورن بر رفتار و گرایش‌های جنسی

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که صراحت و بی‌پروایی جنسی زیاد، همراه با تبعیض جنسیتی و خشونت نسبت به زنان در پورنوگرافی، باعث می‌شوند فیلمهای پورنوگرافی  اثراتی را بر روی گرایش‌ها و روابط جنسی افراد بگذارد.

در نبود آموزش روابط سالم جنسی، قرار گرفتن مصرف‌کنندگان در معرض پورنوگرافی به اغتشاش فکری و اخلاقی آن‌ها در برخورد به مفاهیمی مانند تبعیض جنسیتی و روابط ناسالم جنسی کمک می‌کند و در جوامعی که در آن درجه بالایی از نابرابری حقوق زن و مرد در همه عرصه‌های زندگی حاکم است، مصرف پورنوگرافی می‌تواند به تحکیم باورهای تبعیض جنسیتی در افراد کمک کند.

نتایج بدست آمده از برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که بین مصرف پورنوگرافی و افزایش احتمال تجاوز به عنف و رفتار جنسی تهاجمی رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. به ویژه در میان پسران و مردان جوانی که مصرف‌کنندگان دائمی فیلم‌ها و تصاویر خشن‌تر پورنوگرافی هستند، نگرش نسبت به کاربرد اجبار در روابط جنسی تحکیم یافته و احتمال ارتکاب تجاوز و خشونت جنسی افزایش می‌یابد.

یکی از بی‌سر و صداترین اثرات مصرف پورنوگرافی، حساسیت‌زدایی و پذیرش تدریجی بیشتر پورنوگرافی است. پورنوگرافی می‌تواند ارتباط لذت‌آفرینی و لذت‌بخشی جنسی میان افراد را کاهش دهد و آن را از “صمیمیت متقابل” و رابطه‌ای انسانی به رابطه‌ای مکانیکی سوق بدهد.

 مردانی که بطور مرتب پورنوگرافی تماشا می‌کنند، گزارش می‌دهند که پس از تماشای درازمدت، بدون محرک‌هایی از قبیل عکس یا فیلم پورنوگرافیک قادر به رسیدن به هیجان جنسی نمی‌شوند.

 

2. دوری از واقعیت روابط جنسی

 

برخی پژوهش‌ها در مورد اثرات پورنوگرافی نشان داده‌ که پس از مشاهده فیلم یا عکس پورنوگرافی به مدت شش جلسه یک‌ساعته، شرکت‌کنندگان زن و مرد هر دو کاهش در شادی و رضایت جنسی با شریک خود، و همچنین کاهش در کنجکاوی جنسی و عملکرد جنسی در خود را گزارش داده‌اند.

پورنوگرافی تصویری غیر واقعی از توانایی‌ها و خواست‌های زنان و مردان ارائه می‌دهد. بر اساس این تصویر، بازیگران زن پورنوگرافی  همیشه آرایش کرده و با کفش‌های پاشنه بلند آماده برای انجام عمل مقاربت جنسی هستند و هیچگاه مریض یا حامله نمی‌شوند، و بازیگران مرد پورنوگرافی  بی‌احساس، با توانایی بالای جنسی، همیشه و خیلی سریع آماده مقاربت جنسی هستند، هر گاه و هر جا اراده کنند می‌توانند با زن یا زن‌هایی وارد رابطه جنسی مکانیکی شوند بدون هیچگونه اعتراض از سوی فرد مقابل. این تصویری واقعی از زنان و مردان در هیچ‌یک از جوامع انسانی واقعیت ندارد.

 

در تحقیقات دیگر، مردانی که بطور مرتب از پورنوگرافی برای رسیدن به اورگاسم استفاده می‌کنند میگویند وقتی در واقعیت با زنان روبرو می‌شوند، حتی زنانی که لباس‌هایی تحریک کننده پوشیده‌اند، هیچگونه عکس‌العمل جنسی در آن‌ها ایجاد نمی‌شود. همچنین برخی از مردان مصرف‌کننده پورنوگرافی گزارش داده‌اند که تماشای مرتب و طولانی‌مدت پورنوگرافی باعث شده که در رابطه‌گیری جنسی با زنان، تحریک شدن و رسیدن به نقطه اوج ارضا ناموفق باشند.

 

چگونگی استفاده از اندام‌های جنسی زن و مرد در فیلم‌های پورنوگرافیک غیر طبیعی است و این فیلم‌ها تصویری غیر عادی از آنچه در واقعیت به جسم انسان لذت می‌بخشد ارائه می‌دهند. هنرپیشگان فیلم‌های پورنوگرافی حرکاتی را به نمایش می‌گذارند که در واقعیت نه تنها لذت‌بخش نیستند، بلکه اندام‌های جنسی انسان را دچار درد و ناراحتی می‌کنند. انجام بی‌وقفه عمل مقاربت جنسی از طریق دهان، مقعد و واژن، در حقیقت می‌تواند به ایجاد عفونت در اندام جنسی فرد بیانجامد. این مسئله اما هیچگاه در فیلم های پورنو نشان داده نمی‌شود.

 

 

 

تفاوت زیادی بین سکس پورنوگرافی که به منظور تهییج و برانگیختگی جنسی به نمایش گذاشته می‌شود و ارتباط جنسی بعنوان رابطه‌ای انسانی بین دو فرد علاقمند به یکدیگر وجود دارد. رابطه جنسی در یک چارچوب انسانی میان دو فرد ضمن لذت بخشیدن به آنان موجب تحکیم و ازدیاد علاقه آنان به یکدیگر می‌شود. اما متاسفانه بسیاری از تماشاگران فیلم‌های پورنو، بخاطر عدم آشنایی با تفاوت میان این دو و استفاده از پورنوگرافی بعنوان الگوی رابطه جنسی، نه تنها موجبات عواقبی ناخوشایند را برای روابط اجتماعی خویش فراهم می‌آورند بلکه خود محکوم به محرومیت از روابط عمیق عاطفی می‌شوند.

 

 *نویسنده مقاله، دکتر نورایمان قهاری، روانشناس و پژوهشگر، نویسنده میهمان دویچه وله. (https://p.dw.com/p/1AmpM)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *