توانبخشی جنسی

همه چیز : در مورد ناتوانی جنسی مردان !

  1.  ناتوانی جنسی مردان
    1. ناتوانی جنسی مردان چیست
    2.  آماری در مورد اختلالات جنسی در مردان
    3.  ارتباط بین ناتوانی جنسی مردان و سرطان
    4.  روند به وجود آمدن چنین اختلالاتی
    5.  علائم و نشانه‌های اختلال در نعوظ مردان
    6.  معاینه بالینی ناتوانی جنسی مردان
    7.  راهکارهای تشخیص اختلال در عملکرد جنسی مردان
    8.  روش‌های درمان ناتوانی جنسی مردان

 

     1. ناتوانی جنسی مردان

طبق نتایج تحقیقات در چند سال اخیر آمار ناتوانی جنسی مردان به دلایل روانشناختی و فیزیکی افزایش یافته است . و به همین دلیل کارشناسان به دنبال راهکارهای مختلف برای درمان آن هستند. اما مشکل بزرگتر زمانی است که خود ما به عنوان بیمار آشنایی چندانی با این پدیده نداشته باشیم. و برای آن عکس العمل مناسبی در نظر نگیریم. این موضوع باعث شد که این مطلب را به بحث اختلال در نعوظ مردان “ و ناتوانی جنسی آنها اختصاص دهیم تا شما نیز با آن بیشتر آشنا شوید.

    1.1. ناتوانی جنسی مردان چیست ؟

ناتوانی جنسی مردان که با عناوین مختلفی مانند اختلال جنسی یا اختلال نعوظ  هم شناخته می‌شود، به ناتوانی فرد در ایجاد حالت نعوظ(بزرگ و سفت شدن آلت) یا حفظ آن، به اندازه کافی جهت ورود به واژن برای انجام عمل جنسی گفته می‌شود . به طورکلی این اختلال در یک دوره زمانی مشخص از چند هفته تا چند ماه رخ می‌دهد. ولی اگر متوالی باشد تحت عنوان ناتوانی شناخته می‌شود.

 اختلال نعوظ ممکن است به شیوه‌های مختلفی رخ دهد. برخی از مردان به طور کامل قادر به ایجاد نعوظ نیستند ، و برخی با این که می‌توانند نعوظ در الت ایجاد کنند ، اما الت به اندازه کافی سفت و محکم نیست. عوامل مختلفی در این پدیده نقش دارد؛ ممکن است تأثیر برخی داروهای خاص، عوامل روانی، مشکلات هورمونی و همچنین اختلال در عملکرد رگ‌های خونی و اعصاب در آلت تناسلی باشد.

مشکلات مختلفی در جریان ناتوانی جنسی مردان به وجود می‌آید که عدم وجود میل جنسی برای ایجاد رابطه، مشکل در انزال و عدم احساس لذت به هنگام رابطه جنسی از جمله این موارد است. یکی از مشکلاتی که در رابطه با این بیماری وجود دارد این است که افراد اعتماد به نفس کافی برای صحبت در مورد آن با پزشکان ندارند ، و این موضوع می‌تواند روابط آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

 

      1.2. آماری در مورد اختلالات جنسی در مردان

تخمین زده می‌شود که ناتوانی جنسی مردان در بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان دیده شود .

مشکلات جنسی مردان به هیچ وجه عادی نیست، ولی ممکن است به دلایل مختلفی مانند کهولت سن ، شایع‌تر و شدیدتر باشد.

 

    1.3. ارتباط بین ناتوانی جنسی مردان و سرطان

 بین ۱۰ تا ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان به نوعی از مشکلات جنسی مانند اختلالات نعوظ مبتلا هستند. البته این آمار با توجه به نوع سرطان و همچنین روشهای درمان متفاوت است. عوامل مختلفی مانند شیمی درمانی، تغییر در وضعیت بدن به دلیل کاهش وزن، ریزش مو و تأثیر جراحی، تغییرات هورمونی و همچنین درمان سرطان در منطقه لگن به طور مستقیم در بروز این مشکل نقش دارد.

 مشکلات جنسی در بسیاری از بیماران سرطانی به طور ویژه سرطان پروستات گزارش شده است. البته این مشکلات برای افرادی که به سرطان سایر قسمتهای بدن مبتلا هستند هم گزارش شده است. از جمله این موارد سرطان ریه (48٪ بیماران)، بیماری هوچکین (50٪) و سرطان گلو (60٪) و سرطان سر و گردن (74-39٪) هستند.

 

     1.4. روند به وجود آمدن چنین اختلالاتی

عوامل مختلفی در ایجاد ناتوانی جنسی مردان نقش دارند؛ برخی از آن‌ها تأثیر بیشتری دارند. از جمله :

  • سن؛
  • بیماری دیابت و بیماری قلبی عروقی؛
  • جانبازان جنگ؛ جانبازان ضایعه فیزیکی؛ جانبازان اعصاب و روان؛
  • شرایط عصبی، از جمله مبتلا به زوال عقل، مولتیپل اسکلروز، سکته مغزی، یا نخاع یا آسیب پشتی؛
  • ضایعه نخاعی، جراحی پروستات، priapism قبلی، دوچرخه سواری طولانی مدت (بیش از 4 ساعت در هفته، بسته به محل و موقعیت بدن)؛
  • افسردگی و استرس؛
  • فشار خون بالا؛
  • چاقی؛
  • افزایش کلسترول؛
  • سیگار کشیدن؛
  • برخی داروها (برخی از داروهای ضد افسردگی، به ویژه SSRIs، دیورتیک ها و دیگران)؛
  • داروهای الکل و تفریحی مانند کوکائین و هروئین ممکن است در ابتدا تحریک جنسی را تحریک کنند، با وجود اینکه استفاده طولانی مدت باعث اختلال در عملکرد نعوظ شده است.
  • اگر فردی در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی در طی سن متوسط باشد (سیگار کشیدن، چاقی، کلسترول بالا)، در معرض خطر افزایش اختلال نعوظ است.

 

     1.5. علائم و نشانه‌های اختلال نعوظ در مردان

اختلال در نعوظ به صورت موقت یک موضوع رایج است و بعد از مدتی برطرف می‌شود. اما اگر این مشکل روند رو به رشد داشته باشد، بر روابط فردی و همچنین اعتماد به نفس فرد تأثیر منفی می‌گذارد. مردان مبتلا به ناتوانی جنسی در اغلب موارد دچار اختلالات روانی شدید می‌شوند که برخی از موارد زیر در آنها دیده می‌شود:

  • افزایش اضطراب مربوط به ظاهر؛
  • نداشتن تمرکز؛
  • تحت تأثیر قرار گرفتن عملکرد فیزیکی؛
  • کاهش اگاهی از بروز شرایط فیزیولوژیکی؛

 در حالی که مطالعات صورت گرفته در این زمینه بسیار محدود هستند، اما نشان می‌دهند که ناتوانی جنسی مردان به مرور زمان باعث اختلال در عملکرد جنسی همسران آنها نیز می‌شود. این مطالعات نشان می‌دهد که فاکتورهایی مانند تحریک جنسی، ارگاسم، رضایت مندی و حتی درد نیز تحت تأثیر قرار دارند . مطالعات صورت گرفته بر روی افراد درمان شده نشان می‌دهد که تمامی این فاکتورها بعد از درمان بهبود قابل توجهی داشته‌اند.

لازم است که در مورد ناتوانی جنسی خود با پزشک صحبت کنید . متاسفانه بسیاری از افراد صحبت کردن در مورد این موضوع با دکتر خود یا حتی با شریک زندگی خود خجالت می‌کشند. برقراری ارتباط مناسب با پزشک و صحبت در مورد آن برای رفع این مشکل بسیار مهم است.

     1.6. معاینه بالینی ناتوانی جنسی مردان

در مورد روش‌های معاینه بالینی ناتوانی جنسی مردان روشهای مختلفی وجود دارد. که نقطه اشتراک آنها، صحبت در مورد زمان شروع این مشکل و عوامل خطرساز برای آن است. برای تعیین علت اختلال نعوظ  پزشکان به بررسی بیضه‌ها و آلت تناسلی می‌پردازند و رفلکس و همچنین نارسایی­های این منطقه را بررسی می‌کنند. مشکلاتی مانند عملکرد نامناسب و عروق خونی یا عصبی مواردی هستند که توسط پزشک بررسی می‌شوند و در صورت لزوم آزمایش‌هایی برای تشخیص این مشکل انجام می‌گیرند.

 

 

     1.6. راهکارهای تشخیص اختلال در عملکرد جنسی مردان

مهم‌ترین نکته در تشخیص ناتوانی جنسی مردان این است که اطلاعات درست و صحیح به پزشک داده شود. تا در مورد سابقه بروز چنین مشکلی و همچنین ارزیابی عوامل خطر آن دیدگاه مناسبی داشته باشد. ممکن است در طول روز این مشکل به صورت موقتی رخ دهد که پزشکان قادر به تشخیص آن هستند.

یکی از آزمایش‌های تشخیص اختلال در عملکرد جنسی مردان، استفاده از روش nocturnal penile tumescence است که عملکرد آلت تناسلی مرد را در طول روز بررسی می‌کند. این آزمایش مشخص می‌کند که اختلالات مورد نظر در چه زمانی رخ می‌دهند و مدت زمان آن به چه صورت است.

اگر مشخص شود که نتیجه NPT نرمال است، علت اختلال نعوظ معمولاً روانشناختی است. اما اگر مشخص شود که این عدد غیر طبیعی بوده، ممکن است در گروه خونی یا در اعصاب فرد نارسایی‌هایی وجود داشته باشد که بر روی هورمون‌هایی مانند تستوسترون و پرولاکتین تاثیرگذار است. در این حالت پزشک به بررسی وضعیت هورمونی و وضعیت خونی فرد می‌پردازد.

 

 

     1.7. روش‌های درمان ناتوانی جنسی مردان

قبل از شروع درمان ناتوانی جنسی مردان و اختلال نعوظ لازم است که پزشک وضعیت بیماری قلبی و عروقی آن را بررسی کند. و احتمالات دیگر در مورد تعیین علت این مشکل را انجام دهد. روش‌های مختلف برای درمان این مشکل وجود دارد که در مطلب ” روشهای محبوب برای درمان ناتوانی جنسی مردان “ به معروف‌ترین آنها اشاره کردیم.

 بهترین و اصلی‌ترین روش فیزیکی(بدون دارو) برای درمان اختلال نعوظ در مردان، استفاده از دستگاه وکیوم که از طریق ایجاد فشار منفی در اطراف آلت تناسلی و انتقال خون در داخل آن، شرایط را برای ایجاد نعوظ فراهم می‌کند.  این روش اگرچه ممکن است از لحاظ ایجاد درد یا کبودی برای فرد مسئله ساز شود . اما در هر صورت از روشهای قرار دادن پروتز و سایر روش‌های مکانیکی بهتر است.

 شناخت پزشک از وضعیت بیمار و خجالتی نبودن از مهمترین عوامل در درمان این مشکل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *